20 July 2014,
 0

Ce posibilitate are o societate comerciala de a ajunge cu produsul sau serviciul sau la o piata-tinta? Dupa cum s-a mai subliniat, este vorba aici de marketing, mai precis de varietatea instrumentelor utilizate pentru a obtine raspunsurile dorite de la piata sau pietele vizate, intrumente care constituie mixul de marketing.

Mixul de marketing reprezinta ansamblul intrumentelor politicii de produs, de pret, de distributie si de comunicare elaborate de o societate comerciala, in raport cu resursele de care dispune si conditiile de pe piata.

Termenul de marketing mix (limba engleza) a fost introdus in literatura de specialitate de profesorul Neil Borden, de la Universitatea Harvard din Boston, la mijlocul secolului al XX-lea. Dobandirea caracterului de concept fundamental pentru actiunea economica s-a realizat prin contributiile unor specialisti ca E. McCarthy si M. de Chollet.

Mixul de marketing, cunoscut si sub numele de cei patru “P” (produsul, pretul, promovarea, plasamentul), reprezinta cele patru domenii pe care societatea comerciala trebuie sa ia decizii. Determinarii concrete a raspunsurilor la toate problemele pe care le ridica elementele vizate de mixul de marketing, ii urmeaza conceperea, a ceea ce se numeste in literatura de specialitate, a unui mix oferta (raspunsurile pe componentele “Produs” si “Pret”), a unui mix de promovare (raspunsurile pe componentele “Plasament” si “Promovare”), acestea urmand sa raspunda cat mai adecvat cerintelor consumatorului.

Deoarece consumatorul este cel caruia i se adreseaza toate eforturile, in functie de raspunsul sau putandu-se vorbi de succes sau dimpotriva, s-a avansat ideea ca “celor patru P” le corespund “cei patru C” ai consumatorului:

  • 1Produsul – Cerintele clientului
  • 2Pretul – Costul pentru client
  • 3Plasamentul – Comoditatea
  • 4Promovarea – Comunicarea

Din cele precizate pana in prezent, este evident ca cele patru componente nu trebuie considerate izolat, ci ele trebuie sa coopereze sub forma unui marketing integrat, astfel spus forta de vanzare, publicitatea, managementul produselor si cercetarea de marketing trebuie sa conlucreze. Practic, toate departamentele societatii comerciale trebuie sa conlucreze, marketingului extern trebuie sa-i preceada un marketing intern, respectiv angajarea, pregatirea si motivarea unui personal competent si dispus sa ofere servicii de calitate clientilor.

-->