20 June 2014,
 0

La sfarsitul anului 2013, compania americana Akamai Technologies isi publica topul trimestrial al tarilor cu cea mai mare viteza de conectare la internet. Clasamentul viza nu mai putin de 20 de tari, Romania aflandu-se pe locul sase in lume, devansata doar de Hong Kong, Coreea de Sud, Japonia, Singapore si Israel!

Avand in vedere posibilitatile pe care ni le ofera acest atribut tehnologic, ne-am astepta ca preferinta pentru cumparaturi online si dezvoltarea de afaceri online shop in Romania sa se ridice la acelasi nivel. Cu toate astea, se pare ca, desi ne indreptam intr-acolo, evolutia este una lenta.

La sfarsitul anului 2009, un studiu al companiei Geminus pe tema comertului online in Romania concluziona ca, desi entuziasmati de perspectiva, romanii sunt totusi reticenti in ceea ce priveste riscurile platilor online. La acea vreme, 50% dintre respondenti au declarat ca au facut cumparaturi online. Rezultatele indicau o crestere a celor care cumpara de pe internet cu 22% fata de ultimii trei ani.

Raportandu-ne la numarul total al utilizatorilor de internet si la procentul celor care cumpara din magazine virtuale, cifrele sunt si ele in crestere. Potrivit statisticilor renumitului procesator de plati PayU, in Romania, la fiecare minut sunt procesate, in medie, 70 de comenzi online, a caror valoare se apropie de pragul de 11.000 de lei – asta in timp ce in 2012 media era de doar 3.000 de lei pe ora. Cifrele se traduc printr-o crestere de minim 30% a numarului cumparatorilor, inregistrata in primele luni ale lui 2014.

Seria tendintelor pozitive este completata si de cresterea valorii cosului mediu online cu 20%. Imbucurator mai este si faptul ca aproximativ 20% din comenzile plasate provin de pe dispozitive mobile, rata de adoptie a metodelor alternative de plata fiind in continua crestere.

Desi in topul preferintelor se afla plata facturilor de utilitati (42.8%), cumparatorii care prefera internetul opteaza si pentru imbracaminte si incaltaminte (37.8), electronice (37.4%) si cosmetice sau parfumuri (34%). Clasamentul este urmat de electrocasnice, servicii de telefonie, computere, carti si jucarii (14%). Avand in vedere faptul ca, dintre cumparatori, mai bine de jumatate sunt femei, devine evidenta o alta tendinta a comertului online aflata in continua ascensiune: achizitia de cadouri.

Site-urile de cadouri sunt printre cele mai profitabile afaceri online shop in Romania, pentru cateva motive extrem de simple: varietatea de oferte aduse intr-un singur loc, discount-urile si termenii de livrare respectiv comoditatea de a face cumparaturi. Astfel de magazine asigura chiar si livrarea la domiciliul sarbatoritului, la cerere, ofera articole personalizate si optiuni pentru toate gusturile si buzunarele.

Romanii cumpara online foarte multe lucruri, iar o parte semnificativa dintre acestea par sa fie cadouri. Asa se face ca, in plina criza economica, cei mai multi manageri ai acestei industrii iau in calcul o crestere de cel putin 50% a cifrei de afaceri pentru urmatorii trei – cinci ani.

Una peste alta, toate aceste statistici nu indica altceva decat cresterea increderii utilizatorilor de internet in conceptul de magazin online si capacitatea acestora de a intelege tot mai bine beneficiile cumparaturilor online. Evolutia anumitor segmente, cum este cel al jucariilor, in care valoarea medie o depaseste chiar si pe aceea a segmentului de fashion, apropiindu-se de IT&C, dovedeste, o data in plus, ca shopping-ul online nu este o exceptie, ci mai degraba o tendinta in continua ascensiune.

-->